El sector de l'hostaleria reclama un pla de xoc per a les empreses per conservar el seu lideratge a escala mundial
Hostaleria d’Espanya celebra la seva Assemblea General, en el marc del 23è Congrés Horeca d’AECOC.
La FIHRT hi va estar present de la mà del seu Secretari General.
Després de la celebració de l’Assemblea General, a la qual estan convocades les 54 associacions provincials que formen Hostaleria d’Espanya, s’hi van incorporar les empreses proveïdores que integren el Club Hostaleria d’Espanya i organitzacions empresarials, i va comptar amb la presència del ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, així com de la secretària d’Estat de Turisme, Rosario Sánchez Grau.
El president d’Hostaleria d’Espanya, José Luis Álvarez Almeida, va analitzar la situació que travessa el sector, que ha iniciat el 2026 amb un comportament positiu, encara que en un context de creixement més moderat, marcat per un consum més prudent i contingut, condicionat tant per l’evolució dels preus com per la incertesa econòmica i geopolítica.
El sector continua avançant en termes de facturació i, en els dos primers mesos de l’any, els ingressos van augmentar un 3,5% interanual, el mateix creixement registrat a l’inici del 2025. Tanmateix, un cop descomptat l’efecte dels preus, el volum d’activitat va retrocedir un 1%, evidenciant la divergència entre ingressos nominals i activitat real.
Comitè Directiu d’Hostaleria d’Espanya, juntament amb el ministre Jordi Hereu, la secretària d’Estat de Turisme, Rosario Sánchez, i Ana Muñoz, directora general de Polítiques Turístiques.
L’hostaleria demostra, en el que portem d’any, que continua essent motor de creació d’ocupació. En els quatre primers mesos de l’any, el sector va assolir una mitjana d’1,80 milions de treballadors, el registre històric més alt per a aquest període, amb un augment del 2,4% respecte del 2025. Les dades registrades el mes d’abril, que representa el moment de major contractació de cara a la temporada alta del sector, reflecteixen l’optimisme amb què els empresaris afronten la campanya d’estiu, ja que durant el mes d’abril es va produir un augment de 115.000 treballadors, fins a arribar als 1,94 milions de treballadors, una xifra rècord de contractació en aquest mes.
Per a José Luis Álvarez Almeida, l’hostaleria és un pilar del desenvolupament turístic “perquè es tracta d’un element diferencial respecte de l’oferta d’altres destinacions, ja que la nostra hostaleria forma part de la nostra identitat i genera Marca Espanya alhora que contribueix a mantenir els carrers vius”. Almeida va aprofundir en el fet que “el turista gastronòmic gasta un 20% més que altres visitants i, a més, és un viatger menys estacional”.
Per al ministre Jordi Hereu, l’hostaleria espanyola continua demostrant una “gran capacitat d’adaptació i resiliència en un context internacional complex”. Hereu va destacar la fortalesa del model turístic espanyol, amb un creixement de la despesa turística per sobre de les arribades, així com el paper estratègic de l’hostaleria com a motor d’ocupació, cohesió social i element diferencial de la Marca Espanya. “Representeu un dels grans trets d’identitat d’Espanya i un dels principals motius pels quals milions de persones trien visitar i tornar al nostre país”, va remarcar.
En el marc de l’Assemblea General, el ministre Hereu va anunciar un paquet d’ajudes de 15 milions d’euros destinat a impulsar l’eficiència energètica en establiments del sector turístic. A les subvencions s’hi podran acollir hotels, establiments d’hostaleria o càmpings, entre d’altres. Els terminis per sol·licitar les ajudes, les quantitats mínimes i màximes, així com altres detalls concrets, es coneixeran pròximament quan es publiqui el Reial decret que les regularà.
Reptes i amenaces del sector
L’hostaleria es troba en un moment decisiu marcat pels canvis en els hàbits de consum, que dibuixen un client més prudent i millor planificat, amb noves generacions que busquen altres moments de consum, amb un plantejament més saludable i la recerca de nous conceptes.
A això s’hi afegeixen altres factors que estan asfixiant moltes empreses, als quals es va referir el president d’Hostaleria d’Espanya:
- Increment dels costos i pèrdua de rendibilitat de les empreses.
- Increment de la fiscalitat i excés de burocràcia.
- Incapacitat temporal desbocada.
- Manca de relleu generacional i envelliment de la població.
- Falta de professionals qualificats, amb especial incidència en zones rurals i despoblades.
- Problema de l’habitatge, que elimina la mobilitat geogràfica i una vida digna per a moltes persones.
- Difuminació dels canals, fet que suposa una amenaça de pèrdua d’autenticitat i personalitat de la nostra oferta.
Davant d’aquest panorama, des d’Hostaleria d’Espanya es proposa un pla de xoc de suport a les empreses amb la implicació de les diferents administracions, que incorpori aspectes com:
- Revisió urgent del sistema sanitari que permeti agilitzar els diagnòstics, les intervencions i les rehabilitacions amb l’objectiu de reduir dràsticament els percentatges d’absentisme.
- Pla de suport a la formació de professionals i establiment d’un model migratori vinculat a les oportunitats laborals i amb plans d’integració i convivència amb la població resident. Necessitem un pla ordenat i que es compti amb els sectors en aquest procés de regularització iniciat, per garantir l’ocupabilitat de les persones.
- Racionalització de normatives i simplificació dels processos burocràtics.
- Reducció de la fiscalitat sobre l’ocupació, que penalitza sectors intensius, amb especial rebaixa per als joves i col·lectius específics.
- Racionalització de les polítiques passives d’ocupació i dels models de protecció que puguin desincentivar la incorporació a l’activitat productiva.
- Plantejament d’un pla d’habitatge que contempli l’accés dels joves i la mobilitat geogràfica a escala estatal.

